Like a Boss

Školení

60–90 MINUT
2–50 LIDÍ

Školení většina lidí nesnáší, nechtějí na něj a předem očekávají strašnou nudu. Možná to můžete zlomit. Možná...

Málokdo vyráží na školení natěšený a nabitý očekáváním. Účastníci ho většinou musí absolvovat povinně, protože potřebují certifikát nebo jim účast nařídil šéf. „Školení je často vnímáno jako ztracený čas, který zaměstnanci budou muset dohnat jindy – a tím je dáno i jejich emoční nastavení,“ potvrzuje kouč Jiří Kastner, který se jako takzvaný #WINcoder specializuje na zvyšování výkonu jednotlivců i celých týmů.
Školitel, který předstupuje před takovou „natěšenou“ skupinu, má hodně obtížnou roli. Musí okamžitě zaujmout, protože moc dalších šancí nedostane. V dnešní digitální době je člověk schopen udržet plnou pozornost na jednu věc jen několik vteřin. Pokud během nich nepřijde další dostatečný podnět, je konec. Každý má v kapse svůj smartphone, a lepší zábava je tak na dosah.

Je to kruté, ale váš čas je tak jasně vymezen. Osm vteřin rozhodne, jestli si publikum připoutáte, nebo ho ztratíte.

Hned na začátku přitom můžete narazit na nečekané překážky. „Spousta zasedacích místností, kde probíhají školení, je bohužel špatně technicky vybavených – podle odhadů je to až 95 % z nich. Jsou plné kabelů, konektorů a převodníků, takže je pro vás náročnější setkání vůbec začít než potom odpřednášet obsah. A pokud se rozhodnete připojit bezdrátově k obrazovce nebo se spojit se vzdálenými účastníky, to abyste byl doslova kouzelník,“ popisuje Rowan Trollope, senior vice president a generální manažer pro IoT a aplikace ve společnosti Cisco.

Čtěte také
8 strategií, jak úspěšně zvládnout mluvení na veřejnosti

Jak se tedy pokusit o atraktivní školení?

  1. Buďte jiný, originální. Vtip, účes, oblečení, použitá technika, to vše může vaše školení odlišit od těch ostatních. Ale to hlavní je ve vás, mluvte dynamicky, upřímně, buďte v kontaktu. Smiřte se s pravidlem veřejných prezentací, podle kterého mnohem méně záleží na tom, CO říkáte, než na tom, JAK to říkáte.
  2. Rozhýbejte to. Pokud chcete dělat úspěšná školení, nesmí to vypadat tak, že účastníci sedí v lavicích a před nimi stojí upjatý týpek a monotónně mluví, nebo dokonce mlčí a jen pustí instruktážní video. Důležitá je akce. Když už nevymyslíte, jak rozpohybovat publikum, hýbejte se během přednášky aspoň vy. Člověk je od přírody více soustředěný na to, co se hýbe.
  3. Zapojte publikum. Ideálně by měli být účastníci v akci až v 80 procentech z celkového času! Co půjde, nechte účastníky vyzkoušet. Chytře a často testujte, co si zapamatovali. Budou dávat větší pozor a vy snáze zjistíte, jestli školení mělo smysl (ale pozor, nesmí to vypadat jako povýšené vyvolávání jak ve škole). Ptejte se účastníků, jestli mají s tématem zkušenost a případně jakou. Kolektivní vědomí školení prospěje – a oživí ho.
    „Řada školení dnes probíhá online, takže prezentující nemá přímý osobní kontakt se všemi školenými. I v tomto případě je ale vhodné podpořit interaktivitu – třeba položit otázku s variantními odpověďmi, na které mohou účastníci rychle zareagovat pomocí chatu. Kdokoliv také může sdílet ostatním pohled na svou obrazovku, pokud se například při školení nového softwarového produktu „zasekne“ a potřebuje poradit postup,“ říká Adrian Čech, Solution Manager Unified Communications společnosti Dimension Data.
  4. Využijte multimédia. Doba plného soustředění člověka se sice snižuje, ale jak ukázal ten samý průzkum Microsoftu, díky užívání smartphonů se zlepšuje schopnost multitaskingu. „To, že se díky současným technologiím rozhodujeme pozornost směrovat jinam, neznamená, že se naše schopnost soustředění snížila,“ uvádí studie. Na 80 procent účastníků průzkumu uvedlo, že běžně provozují takzvaný „dual-screening“, tedy například že během sledování televize používají mobilní telefony nebo tablety. Využijte toho, připravte moderní prezentaci, rozdejte tablety a zadejte úkoly, které musí účastníci plnit už během přednášky, zapojte dotykovou obrazovku, na které můžete rozkreslovat některé body, pusťte jim krátké praktické videoukázky.
  5. Buďte jasní, ale struční. Na začátku seznamte účastníky s tématem. Vyjmenujte hlavní body, o kterých budete mluvit. „Lídr by měl definovat nejen téma, ale především 2–3 konkrétní dopady do praxe, které by měly jít po skončení školení vyhodnotit jako posun k rozvoji firmy,“ míní kouč Kastner. Předejte posluchačům ty nejnutnější informace, vysvětlete klíčové body, popište je na příkladech. Omáčku si nechte na jindy. Maximálně na závěr vše ještě jednou shrňte.
  6. Držte se stanoveného času. Nečekejte na opozdilce a skončete dle plánu. Vžijte se do účastníků a dávejte jim dostatečné pauzy, hlavně u delších školení. V klidu si dají kafe a zkontrolují smartphony. Během vašeho nabitého školení je totiž ani nenapadne je vytáhnout z kapsy.
  7. Analyzujte si, jak školení zabírá. Když nějaká metoda funguje, udělejte si poznámku, ať s tím příště počítáte. Získejte od účastníků zpětnou vazbu. Klidně anonymní, prospěje vám do budoucna.
Čtěte také
5 kroků, jak si můžete vytvořit efektivní a silnou prezentaci


Rada experta
Po měsících práce, hodinách porad a příprav uvádí vaše firma na trh nový produkt. K tomu, aby byl úspěšný, je potřeba mít obchodní strategii. Jenže viceprezident pro sales musel zůstat z naléhavých důvodů doma a nemůže se dostavit do kanceláře a se strategií seznámit lokální sales manažery.

Co teď? Posunout uvedení produktu a nechat konkurenci, aby vás předběhla s něčím jiným? Řešením může být Cisco WebEx Training Center, přes který se mohou spojit úplně všichni – ať už manažeři ze svých kanceláří, nebo viceprezident z pracovny, kterou má doma.

Účastníci potřebují jen připojení k internetu a notebook nebo tablet vybavený kamerou a aplikací Cisco Webex Teams, pro jejíž fungování stačí webový prohlížeč. Cisco Webex Teams umí účastníky připojit buď v reálném čase nebo jim dodatečně poskytnout záznam školení. Pokud je na druhé straně komunikace zasedací místnost, je vhodné ji vybavit videokonferenční technologií, která umožní doručit kvalitní obraz a zvuk pro širší auditorium.

Adrian Čech
Solution Manager Unified Communications společnosti Dimension Data
dimension data cisco
Zjistěte více