Like a Boss

Panelová diskuse

120 MINUT
61 LIDÍ

Panelová diskuse představuje specifický druh mítinku před publikem. Je to něco mezi konferencí a kulatým stolem. Základem je takzvaný panel – skupina odborníků, kteří diskutují na dané téma před auditoriem. Panelová diskuse je často řízena moderátorem, který může tlumočit hostům také dotazy z publika.

Tento typ konference vymyslel Harry A. Overstreet v roce 1929. Panelová diskuse by měla rozvíjet schopnosti řešení problému, logické myšlení a vzájemný respekt k názorům druhých. Je možné, že někdy budete moderovat takovýto panel? Čeká vás náročná disciplína.

Jste důležití, ale měli byste být neviditelní
Většinou vedete diskusi, ve které nejste odborníkem, čeká na vás tedy nastudování celého tématu. Měli byste si projít veškeré studie a průzkumy vztahující se k tématu. Musíte znát osobnosti účastnící se panelu a jejich příběhy a profily. I když jste dobrý řečník, neznamená to, že budete dobrý moderátor. Vaše role je jiná.

„Když jste řečníkem, reflektory svítí jen na vás. Pokud jste ale moderátorem, stáváte se obsluhou reflektoru a musíte nechat vyniknout znalosti členů panelu a sám zmizet do pozadí,“ porovnává role v panelové diskusi Rory Vaden, druhý ve světovém šampionátu ve veřejném vystupování (Toastmasters).

Moderátor by v žádném případě neměl strhávat pozornost na sebe. Ti nejlepší moderátoři jsou v podstatě neviditelní a pouze vedou diskusi tím správným směrem. Tak aby byla pro publikum co možná nejzajímavější.

Moderátor musí počítat s tím, že nemá kontrolu nad tím, co budou řečníci říkat. „Je velmi těžké vytvářet hodnotu pro diváky, udržet úroveň diskuse a zároveň být i zábavný. Pro některé moderátory je to nejtěžší úkol,“ dodává Vaden.

„Když pak chcete z diskuse vymáčknout úplné maximum, musíte přesně vědět, v jaký okamžik ukončíte dotazy diváků a přejdete na hlubší otázky,“ doplňuje Darren Lacroix, vítěz světového kola Toastmasters 2001.

K perfektnímu panelu ovšem potřebujete také ty správné panelisty. K výběru těch správných použijte mnemotechnickou pomůcku zvanou „DEEP”, tedy Diverse, Expertise, Eloquent, Prepared. Volte tedy tak, aby vaši odborníci byli různorodí, odborní, hovorní a připravení.

Na svoji vlastní přípravu byste ale taky neměli zapomenout. Zde je několik tipů:

  1. Zvolte správné prostředí a formát
    Nebojte se být kreativní. Každý panel nemusí vypadat tak, že rozmístíte na pódium deset křesel a na ně usadíte hosty. Využijte netradiční nápady. Dejte jim místo křesel fatboye. Nebo připravte sezení tak, jak jej znáte z vaší oblíbené talk show. Nápadům se meze nekladou.

    Prostředí, které pro panelovou diskusi vyberete, je možná to nejdůležitější. Hosté by se měli cítit dobře a prostředí by mělo korespondovat s tématem debaty. Pro filmové odborníky bude asi lepší uspořádat setkání v kině, zatímco pro bankovní analytiky by bylo vhodnější zvolit něco více reprezentativního. S politiky nebo vědci bude zřejmě třeba zvolit formální prostředí, s herci nebo cestovateli můžete vybrat volnější formu.

    „Pokud má vaše panelová diskuse téma, které hýbe společností, buďte připraveni na velký zájem. Účastníci, pro které nestačí kapacita sálu, se pak mohou připojit přes internet. Například aplikace Cisco Webex Teams jim poskytne přenos obrazu a zvuku ze sálu, své dotazy mohou pokládat pomocí chatu. A není nutné cokoliv instalovat do počítače, protože aplikace funguje přímo ve webovém prohlížeči. Moderní technologie vám pomohou zvýšit dosah toho, co na vaší akci zazní,“ říká Adrian Čech, Solution Manager Unified Communications společnosti Dimension Data.
  2. Napište si úvod a rozmluvte hosty
    Zde je vaše hlavní role – představit téma a otevřít diskusi. Vše musí být do detailu připravené. Někdy bývají hosté zpočátku diskuse méně hovorní. Zkuste je tedy rozmluvit předem. Když přijdou s hodinovým předstihem a začnou s vámi na dané téma diskutovat ještě v zákulisí, budou daleko méně ostýchaví a váš panel bude zajímavý hned od počátku.
  3. Nezačínejte zhurta
    Nebojte se a začněte diskusi zeširoka. Obecnější otázky vám pomůžou diskusi naplno rozjet a představit odborníky jako normální lidi. Zkuste z nich dostat něco osobního, zeptejte se na jejich vztah k tématu, na zajímavé příběhy nebo anekdoty, které se vztahují k tématu.
  4. Vyberte „Q’s and A’s“ formát
    Otázky z publika můžete dávat mnoha způsoby. Mohou se střídat u mikrofonu nebo může mikrofon putovat po publiku. Můžete také jako moderátor jít blíž publiku a vybírat otázky mezi nimi. Další možnosti nabízí využití moderních technologií. Otázky se mohou scházet například na twitterovém účtu nebo v aplikaci určené přímo pro takové diskuse a konference. Je to na vás. Vyberte si formát, který vám sedí nejlépe.
  5. Udržujte konverzaci v pohybu
    Jeden odborník domluvil a nikdo další na něj nenaváže. Otázky z publika došly, nastává hrobové ticho. To je vaše chvíle. Teď přicházejí na řadu vaše otázky a zásoba musí být nekonečná. Buďte flexibilní a buďte stále připravení. Diskuse se nesmí uprostřed zastavit. To je vaše práce.
  6. Buďte pozitivní
    Další důležitý úkol moderátora je, aby se všichni cítili dobře. Využijte k tomu veškerou svou energii a dejte ji jak publiku, tak odborníkům. Nikdy nikoho nekritizujte a naopak skládejte komplimenty. Všichni účastníci si je zaslouží. I největší morous bude po pochvale v příštím příspěvku o něco pozitivnější.
  7. Naslouchejte
    Pište si v průběhu diskuse poznámky a využívejte je ve svých otázkách. Jakmile diskutující pronese něco zajímavého, nebojte se k tomu vrátit. Cokoliv, co se bude dít spontánně, bude budit úsměv na tvářích publika, a to je to, co dělá vaši diskusi zapamatovatelnou.
  8. Ukončete diskusi
    Kontrolujte časomíru a ukončete panel včas. I když se zdá, že nebyly zodpovězeny všechny otázky a panel je zajímavý, vaší rolí je uhlídat čas. Shrňte nejdůležitější výstupy diskuse a nakonec nezapomeňte všem poděkovat za jejich ochotu, čas a přínos k diskusi. Na závěr zopakujte jména i pozice diskutujících a skliďte (zasloužený) potlesk.
Rada experta
Pokud se rozhodnete přenášet panelovou diskusi po internetu, dbejte na kvalitní technické vybavení. Účastníci v sále mají přehled, diváci videopřenosu by ho však mohli snadno ztratit, zejména pokud se mluvčí často střídají, nebo dokonce pohybují po sálu. Organizátorům v takovém případě doporučuji videokonferenční zařízení Cisco SX80. Díky technologiím SpeakerTrack a PresenterTrack je zajištěno, že kamera zabírá vždy toho účastníka diskuse, který právě mluví. Dění a případný pohyb je totiž sledován dvěma natáčecími kamerami a 12 směrovými mikrofony. V případě dotazů posluchačů ze sálu pak dojde k automatickému přenastavení SpeakerTracku na tazatele.

Ani vzdálení účastníci nejsou ochuzeni o interaktivitu celé diskuse, neboť své dotazy mohou průběžně pokládat formou chatu. Kombinace videokonferenčního řešení založeného na SX80 a aplikace Cisco Webex Teams umožnuje propojit desítky až stovky účastníků konference z celého světa při zachování interaktivity bez nutnosti cestování.

Adrian Čech
Solution Manager Unified Communications společnosti Dimension Data
dimension data cisco
Zjistěte více