Like a Boss

Hodnocení týmu

90–120 MINUT
5-30 LIDÍ

Manažer, který všechny plácá po ramenou, není dobrý vůdce. Hodnocení musí být upřímné, i když je negativní. Správný lídr výsledky svého týmu vyhodnocovat musí. Patří to k jeho základním činnostem.

„Existuje pět základních vlastností, které dělají každý tým skvělý: komunikace, důvěra, kolektivní odpovědnost, starostlivost a hrdost. Jejich souznění je stejně důležité jako spolupráce všech pěti prstů jedné ruky,“ říká Mike Krzyzewski, americký basketbalový hráč a trenér NBA.

Podobně jako sportovní trenér musí najít tu správnou chemii, tak i projektový manažer je odpovědný za výsledky svého týmu. A pravidelné hodnocení může výsledky výrazně posunout. Občas stačí málo, a výkonnost stoupne z úrovně okresního přeboru na ligovou.

Jak správně hodnotit svůj tým:

Jak správně hodnotit členy týmu:
Individuální hodnocení je stejně důležité jako hodnocení celého týmu. Zaměstnanci budou vděční za zpětnou vazbu a správně mířená negativní kritika je může posunout. Má to ale svá specifika, vždy je třeba myslet na souznění celého mužstva.

Při hodnocení členů týmu máte k dispozici dva základní přístupy:

Jakou metodu zvolíte, je zcela na vás, určitě se ale vyvarujte hodnocení jednotlivých členů mezi sebou na společné poradě. Pokud si někdo vezme kritiku kolegy moc osobně, pochopí ji jinak, než bylo myšleno, nebo v něm taková kritika zažehne osobní antipatie, snadno vám to tým rozloží a vaši podřízení už spolu nebudou schopni nikdy vycházet.

Nejlepší strategií, jak se dostat k rozumným individuálním datům, je dotazníková metoda. V dotazníku se můžete ptát na slabší/silnější články týmu. Taková anketa by pak měla být anonymní, aby všichni hodnotili upřímně a nebáli se, že se jejich kritika dostane do rukou ostatním.

Když už máte hodnocení od členů týmu v ruce, co s nimi teď?

Hodnocení týmu mezi manažery příliš populární není, pro zlepšení výsledků a budoucí projekty je nicméně naprosto klíčové. A jste za to zodpovědní vy. Proto hodnocení nepodceňujte.

Čtěte také
Klíč k úspěchu: 15 věcí, které produktivní lidé dělají jinak


Rada experta
Firmy, které mají pobočky ve dvou a více lokalitách, jsou našimi zákazníky velmi často. Chtějí řešení, které by nabídlo alternativu k osobním návštěvám. Videokonference ideálně řeší přesně takové scénáře. Nemusí se týkat jen hodnocení, ale i jiných každodenních témat. Obrovským benefitem je, že vzdálené týmy mohou být častěji v kontaktu, videokonference zprostředkuje užší vazbu, a tím i mnohem intenzivnější spolupráci. Komunikace mezi vzdálenými zasedacími místnostmi je úplně přirozená a členové týmů jsou dokonale slyšet, vidět a mají možnost sdílet cokoliv v rámci PC nebo mobilního zařízení.

S našimi partnery jsme takové řešení realizovali například pro Toyota Tsusho Europe nebo Plzeňský Prazdroj. Teleprezence zajistila možnost okamžitého propojení zasedacích místností napříč firmou, ale také s jejich zákazníky.

Kamil Brothánek
specialista na spolupráci
alefnula cisco
Zjistěte více