Like a Boss

Výpověď

10–15 MINUT
3 LIDÉ

Dávat výpověď není nic příjemného. Vždycky jste nositelem špatné zprávy. I vyhazovat se ale dá citlivě a férově.

Není to ani tak o tom, co říkáte, ale jak to říkáte. Tým vědeckých pracovníků z univerzity v německém Sársku se prostřednictvím řady modelových cvičení pokoušel přijít na to, jaký je nejlepší způsob oznamování výpovědi. Účastníci studie se nejprve rozdělili do dvou skupin, jedna byla vyškolena a dostala instrukce, jak komunikovat špatnou zprávu, používat věcné argumenty a být co nejférovější. Druhá neměla žádný trénink. Výsledek nepřekvapil: tým vyškolených manažerů si vedl lépe – měli po předání výpovědi lepší pocit a dostali pozitivnější zpětnou vazbu od druhé strany.

V další fázi výzkumníci přidali navíc další vyškolenou skupinu. Ta dostala průpravu, aby perfektně zvládla korektní propouštěcí pohovor se všemi potřebnými formalitami, ale chyběl trénink spravedlivého a férového přístupu. „Přišli jsme na to, že férovost je nejdůležitější pro celkový dojem z podání výpovědi,“ uvádí autoři studie.
Zaměstnanci, jejichž nadřízený byl vyškolený výhradně na formální aspekty propouštěcího pohovoru, byli po převzetí výpovědi stejně nespokojeni jako ti, jejichž manažeři nedostali školení vůbec.
Důležité je nedělat z výpovědi tragickou událost a podat rozumné vysvětlení. „Férovost zahrnuje věci jako transparentnost celého procesu a jednání se zaměstnancem s respektem,“ popisuje studie. Manažeři, kteří dostali trénink ve férovém jednání, například zaměstnancům vysvětlovali, že propuštění nesouvisí s jejich špatnými výkony, ale je důsledkem obtížné ekonomické situace ve firmě.

Čtěte také
Jak vyhodit z práce svého šéfa
Vyhodit někoho je bezesporu jedna z nejtěžších věcí, které by měl manažer zvládnout. Nabízí se samozřejmě otázka, jak férovosti co nejlépe docílit.
  1. Neudělat z výpovědi překvapení. Mluvit se zaměstnancem průběžně, připravit ho předem na možnost, že o místo přijde, a dát mu tak čas na hledání jiné práce. Samotná výpověď by měla být posledním krokem v promyšleném a spravedlivém procesu.
  2. Usnadnit přechod jinam. Vysvětlit zaměstnanci všechny praktické záležitosti a třeba i nabídnout pomoc při hledání dalšího uplatnění. Dát mu pozitivní reference. A samozřejmě i férové odstupné v plné výši. I malý bonus navíc může negativní emoce rychle rozehnat.
  3. Vyslechnout si zpětnou vazbu. Jde o nepříjemnou záležitost a je třeba očekávat i prudkou nebo emotivní reakci, ale pokud zachováte férový přístup a úctu, zaměstnanec k výpovědi přistoupí podobně. A zpětná vazba může být pro firmu cenná.
  4. Vysvětlit svůj tah zbytku týmu. Ostatní nesmí zůstat stranou. I tady platí: Buďte upřímní a fér. Každá výpověď vyvolá spoustu otázek a celý tým by měl vědět, proč musel kolega odejít, jestli budou následovat další, kdo případně převezme jeho práci nebo jestli se bude hledat náhrada.
  5. „Forma ukončení vztahu s sebou vždy nese nepříjemné emoce,“ říká kouč Jiří Kastner, který se zabývá tréninkem manažerů. „Dají se však vyvážit korektností a lidským přístupem. Lídr by měl mít vždy za sebe čisté svědomí, že udělal maximum pro zachování vztahu a rozumné komunikace i po skončení spolupráce. Nikdy neví, kdy se s propuštěným opět setkají.“

    Důležitá je i správná volba slov. Nemá cenu se snažit propuštěného zaměstnance uklidňovat omáčkou o pozitivním přístupu a lepších zítřcích. Kouč Kastner radí: „Doporučuji si odpustit obecné komunikační formulky minulého desetiletí typu ,dáváme vám šanci se uplatnit jinde‘. Lídr by sám pro sebe i pro druhou stranu měl mít připravené minimálně dvě jasné alternativy způsobu ukončení, aby se jednalo o dohodu a aby podobu ukončení nevymýšlel na místě pod tíhou situace a možná i oboustranných emocí.“

    Čtěte také
    Dostali jste výpověď? Tohle řekněte svému šéfovi

    Spoustu inspirace, jak ne/zvládat propuštění zaměstnanců, nabízí film Lítám v tom, ve kterém George Clooney hraje profesionálního vyhazovače z práce. Pro nepříjemný moment má naučenou větu: „Slyšet slova ,Musíte odejít‘ není nikdy jednoduché. Ale uvědomte si toto: Každý, kdo někdy postavil impérium nebo změnil svět, někdy seděl tam, kde teď vy. A jen proto, že tam seděli, tak to nakonec byli schopni dokázat.“
    Není třeba se inspirovat doslovně, ale být podobně připraven se určitě hodí.

Obecná kritéria pro propouštěcí pohovor
1) Vyřiďte vše osobně. Žádný e-mail, SMS, videohovor.

2) Výpověď předávejte v přítomnosti další osoby, abyste se vyhnuli případným žalobám.

3) Je zbytečné používat při výpovědi slovní omáčku.

4) Nenechávejte prostor pochybnostem. Rozhodnutí je konečné. Tečka. To musí být jasné.

5) Buďte upřímní a konkrétní. Pokuste se zaměstnanci zodpovědět všechny otázky k současnosti a pomozte mu, aby měl jasněji i o své budoucnosti.